13. září 2015 (na neděli) Jacek Dehnel: Obr. 370. Hrb v důsledku tuberkulózy páteře
JACEK DEHNEL
OBR. 370. HRB V DŮSLEDKU TUBERKULÓZY PÁTEŘE
Klidně, úplně klidně a nehybně sedí,
citlivý, soustředěný, v levém dolním rohu
velké šedé tabule s „Chorobami kostí“
vedle „Tuberkulózy stehna se sekvestry“,
„Deformace páteře po spondylitidě“
a „Zbytnělých končetin“.
Preciznost malíře
(a před ním fotografa) zachovala i ty
nejjemnější detaily: čalounické cvočky,
plyš a odlesk laku na soustružených nožkách
taburetu, tvar ucha, zastřižené vlasy,
především však obrysy a vypuklost hrbu,
dokonalost mrzáctví, fáze deformace.
Podobný hrb se najde v Grazu i Berlíně,
v Drohobyč, Kyjevě i Vídni, těžko říct,
v kterém ateliéru a ve kterém městě
ho před focením svlékli a přikázali mu
nehnutě sedět, pohled zaměřit na futra.
Intezita života, prudký, divoký proud,
jenž rozvodněn březnovou oblevou strhává
z břehů štěrk, hroudy hlíny, rozsochaté vrby
a nese je zmateně do moře, do moře –
– se vydal jiným směrem, zcela jiným směrem
a jemu se vyhnul. Je to dobře patrné,
ne z toho strašného hrbu a vetchých kolenou,
leč z jeho levé ruky, volně podél těla
svěšené osamělé dlani vmezeřené
do nožek taburetu: ta křehká bezradnost
v náznacích načrtnutá a zcela zbytečná.
Z té rozevřené dlaně lze vyčíst budoucnost
hrbatého klučiny: smrt v útulku, stáří
na žebrotě v kostele v Berlíně či Vídni,
dlouhá léta bez ženy, bez peněz, s postelí
nepohodlně úzkou, s trvalou bolestí
v rozmanitých podobách, mládí po špitálech
a přitlumené světlo toho dopoledne
kdy vstává z taburetu, za plentou obléká
svou košili, kalhoty a sáčko, děkuje
panu fotografovi, panu doktorovi,
zdvořile se uklání a tiše odchází.
Varšava, 28. 6. 2004
Přeložil Jan Jeništa